- Przeprowadzenie audytu wstępnego dot. funkcjonowania w firmie :
– zasad ochrony tajemnic prawnie chronionych, m. in. informacji niejawnych, danych osobowych,
– systemu ochrony obiektów firmy – osobowego, jak i fizycznego,
– pionu/komórki ochrony, czy bezpieczeństwa. - Spotkanie z kadrą kierowniczą firmy dot. instytucji tajemnicy przedsiębiorstwa oraz zakresu podejmowanych działań zmierzających do jej opracowania i wprowadzenia w życie.
- Opracowanie, przy współpracy wszystkich komórek organizacyjnych firmy, katalogu informacji mających stanowić tajemnicę firmy przy uwzględnieniu treści art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16.04.1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
- Opracowanie treści „Instrukcji ochrony tajemnicy firmy” obejmującej m. in. :
– zasady i tryb upoważniania pracowników do dostępu do tajemnicy firmy,
– zasady kwalifikowania dokumentów zawierających tajemnice firmy,
– zasady oznaczania materiałów zawierających informacje stanowiące tajemnice firmy,
– zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy przetwarzaniu informacji stanowiących tajemnice firmy,
– sposoby udostępniania materiałów zawierających tajemnicę firmy,
– ochronę informacji w trakcie realizacji projektów z udziałem konsultantów zewnętrznych,
– kontrolę stanu bezpieczeństwa tajemnicy firmy,
– postępowanie w przypadkach naruszenia zasad ochrony tajemnicy firmy. - Opracowanie załączników do w/w „Instrukcji…” m. in. takich jak :
– wzór oświadczenia pracownika o ochronie tajemnicy firmy,
– wzór oświadczenia pracownika o ochronie informacji stanowiących tajemnicę firmy zawartych w systemach informatycznych,
– wzór oznaczenia pisma oraz załącznika do pisma zawierającego informacje stanowiące tajemnicę firmy,
– wzór dziennika obiegu materiałów zawierających tajemnicę firmy,
– ramowy wzór umowy o zachowaniu w tajemnicy rozmów, podczas, których może dojść do ujawnienia informacji stanowiących tajemnicę firmy,
– wzór oświadczenia osób niezatrudnionych w firmie o ochronie informacji stanowiących tajemnicę firmy uzyskanych w trakcie czynności związanych z realizacją umowy/projektu. - Opracowanie „Broszury dot. ochrony tajemnicy firmy przeznaczonej dla osób niezatrudnionych w firmie oraz niezatrudnionych w spółkach zależnych”.
- Opracowanie załączników do w/w „Broszury…” m. in. takich jak :
– wzór oświadczenia zobowiązującego do nieujawniania, nie przekazywania oraz niewykorzystywania we własnej działalności gospodarczej żadnych informacji stanowiących tajemnicę firmy, z którymi kooperant zapoznał się podczas wykonywania czynności zleconych do realizacji,
– wzór oświadczenia o ochronie informacji stanowiących tajemnicę firmy zawartych w systemach informacyjnych. - Wytypowanie i opracowanie, przy współpracy z kadrą zarządzającą firmy, listy pracowników mających mieć w firmie dostęp do informacji stanowiących jej tajemnice.
- Opracowanie projektu decyzji firmy – zarządzenie prezesa/uchwała zarządu – o wprowadzeniu w życie zasad ochrony tajemnicy w firmie i powołaniu pełnomocnika ds. ochrony tajemnicy firmy.
- Przeprowadzenie w firmie szkoleń, z zakresu ochrony ustanowionej tajemnicy firmy, obejmujących kadrę zarządzającą i wszystkich pracowników do niej dopuszczonych.
- Zebranie od pracowników, uprawnionych do dostępu do tajemnicy firmy, oświadczeń o zachowaniu tajemnicy firmy, zgodnie z wzorami do „Instrukcji…”.
Tajemnica przedsiębiorstwa
Tajemnica przedsiębiorstwa stanowi istotny element w działalności każdego przedsiębiorcy, który chce zapewnić ochronę informacji, stanowiących jego tajemnicę, przed nieuprawnionym dostępem do nich, ich ujawnieniem, zniszczeniem, nieuprawnionym wykorzystaniem lub kradzieżą. To tajemnica prawnie chroniona, której byt zależy wyłącznie
od przedsiębiorcy.
Przedsiębiorca może się nią posłużyć w postępowaniach przetargowych, koncesyjnych i zawieranych umowach handlowych, a sprawców jej kradzieży pociągnąć do odpowiedzialności karnej, służbowej i cywilnej. Jej funkcjonowanie buduje jeszcze lepszy wizerunek firmy na zewnątrz i ogranicza możliwości działania konkurencji.